Carrefour kondigt aan dat ze stoppen met de verkoop van paardenvlees uit Zuid-Amerika
Brussel, 10 oktober 2024 – De Carrefour-groep kondigt aan dat het tegen het einde van het jaar zal stoppen met de verkoop van paardenvlees afkomstig uit Zuid-Amerika. GAIA, dat al jaren de misstanden rondom Zuid-Amerikaanse paarden aankaart, verwelkomt deze beslissing.
De maatregel van Carrefour zal van toepassing zijn op al zijn winkels in België, Frankrijk en Italië. Deze vooruitgang is te danken aan de inzet van de dierenrechtenorganisatie, die de aandacht van Carrefour vestigde op de ernstige mishandeling van paarden in Uruguay en Argentinië.
Structureel dierenleed onder de aandacht gebracht door dierenorganisaties
Sinds 2010 hebben onderzoeken van GAIA en andere organisaties zoals Tierschutzbund Zürich, Animal Welfare Foundation en Welfarm ernstige schendingen van dierenwelzijn bij Zuid-Amerikaanse paarden aan het licht gebracht.
Uit de onderzoeken blijkt dat de leef-, transport- en slachtomstandigheden van de paarden erbarmelijk zijn: mishandelde, verwaarloosde, gewonde paarden zonder toegang tot voedsel, water of veterinaire zorg. Bovendien zijn de nationale regels voor diertransport ontoereikend. In Argentinië mogen paarden 36 uur zonder voedsel of water worden vervoerd, en in Uruguay is er geen specifieke regelgeving voor dierentransporten.
Uit audits van de Europese Commissie bleek een duidelijk verschil tussen de bevindingen van de dierenorganisaties ter plaatse en de omstandigheden die werden gerapporteerd tijdens officiële inspecties van slachthuizen, die vaak werden voorbereid en geoptimaliseerd door de producenten om mistoestanden te verhullen. Naar aanleiding van deze alarmerende bevindingen verzocht het Europees Parlement de Europese Commissie in 2021 om de invoer van paardenvlees uit landen die de EU-normen op het gebied van dierenwelzijn en traceerbaarheid niet naleven, op te schorten. Dit verzoek volgt op de maatregelen van 2015, toen de EU de invoer van paardenvlees uit Mexico en Brazilië verbood.
Carrefour volgt andere supermarkten
Met het besluit om zijn paardenvleesvoorraden binnen de Europese Unie te halen, volgt Carrefour het voorbeeld van andere grote Belgische ketens - zoals Delhaize, Colruyt, Jumbo, Aldi, Albert Heijn en Lidl (deze laatste heeft de verkoop van paardenvlees volledig stopgezet) - die het Zuid-Amerikaanse paardenvlees al uit de schappen hebben gehaald na campagnes van GAIA.
Ann De Greef, directeur van GAIA, verklaart: "Voortaan zal geen enkele grote supermarktketen in België nog Zuid-Amerikaans paardenvlees aanbieden. Dit is een belangrijke overwinning die een keerpunt betekent in de strijd tegen de wreedheid en uitbuiting van paarden over de hele wereld."