GAIA lanceert tv-spot tegen verkoop Argentijns paardenvlees

GAIA lanceert tv-spot tegen verkoop Argentijns paardenvlees

Van paard tot steak: de harde waarheid

Woensdag 24 juni 2015 — Vanaf vanavond toont GAIA twee weken lang in een nieuwe spot op Eén en Canvas welke gruwelijke praktijken Argentijnse paarden moeten doorstaan eer ze op het bord van de Belgische consument belanden. Zo wil de dierenrechtenorganisatie druk zetten op de supermarkten. “Ze moeten stoppen met de verkoop van paardenvlees uit landen waar het dierenwelzijn niet kan worden gegarandeerd”, aldus GAIA-voorzitter Michel Vandenbosch.

De nieuwe spot – met een duidelijke verwijzing naar Argentinië – is het werk van communicatiebureau BBDO. Daarmee zet GAIA het paardenleed opnieuw hoog op de agenda. “Met name in Argentinië tiert paardenleed welig”, vertelt Michel Vandenbosch. “In de spot is duidelijk te zien hoe paarden er zwaar mishandeld worden. De ergste wreedheden toont de spot niet, want die beelden zijn té gruwelijk om uit te zenden op tv.”

De getoonde beelden zijn authentiek. Eind 2010 al voerde GAIA een onderzoek uit in Argentinië, in en rond de beruchte verzamelplaatsen voor paarden. Daar worden ze samengebracht om naar het slachthuis te worden vervoerd. Het onderzoeksteam van GAIA ontdekte paarden met etterende wonden, gebroken benen, paarden die vast zaten in de omheiningen,... Precies dezelfde wreedheden kwamen aan het licht na een grondig onderzoek van GAIA en andere Europese dierenrechtenorganisaties tussen maart 2012 en januari 2014, onder meer in Argentinië.

Lucratief

Het transport van Argentijnse paarden naar het slachthuis kan dan weer tot 20 uur duren, zonder eten of drinken. Bovenop het schrijnende paardenleed zijn ook paardendiefstallen schering en inslag in Argentinië. Steeds meer paarden komen terecht in de handen van goed georganiseerde criminele bendes. Vandenbosch: “Niets wijst erop dat de situatie intussen is verbeterd. We vragen daarom aan de supermarkten om hun verantwoordelijkheid te nemen, en geen Argentijns paardenvlees meer verkopen. Door dat wél te doen, houden de grootwarenhuisketens de wreedheden tegen paarden in Argentinië immers in stand.”

Lidl is intussen gestopt met de verkoop van paardenvlees, ongeacht de afkomst, omdat de supermarktketen geen circuit kon vinden dat het welzijn van de paarden garandeert. Colruyt en Makro bevoorraden zich voor hun paardenvlees enkel nog in Europa. In andere supermarkten wordt wél nog Argentijns paardenvlees verkocht. De import van paardenvlees uit Mexico daarentegen werd eind vorig jaar verboden door de Europese Commissie, mee dankzij de inspanningen van GAIA.

Dat neemt niet weg vier Belgische bedrijven nog steeds de touwtjes in handen hebben van de lucratieve handel in paardenvlees uit Latijns-Amerika: Chevideco, Equinox, Multimeat en Velda.

Zeg stop tegen supermarkten die Argentijns paardenvlees verkopen (Tango versie)

Zeg stop tegen supermarkten die Argentijns paardenvlees verkopen (Voetbal versie)