GAIA trekt door België met een gigantisch melkkarton om de wreedheid van de zuivelindustrie aan te klagen
1 op 3 Belgen weet niet dat een koe een kalfje moet krijgen om melk te geven

Brussel, 22 juli 2025 — Ze is vijf meter lang, trekt alle blikken naar zich toe en wekt nieuwsgierigheid: het reuzengrote melkkarton om het dierenleed in de zuivelindustrie aan te klagen. Met een zomertour door 12 Belgische steden wil GAIA het grote publiek wakker schudden en laten zien wat er echt schuilgaat achter een glas melk.
De echte prijs van melk
In België worden elk jaar meer dan 350.000 kalveren geslacht. Ze worden meteen na de geboorte bij hun moeder weggehaald, zodat de melk die eigenlijk voor hen bedoeld is, naar menselijke consumptie kan gaan. Hoewel dit de standaardpraktijk is op Belgische melkveebedrijven, is de helft van de consumenten zich nog steeds niet bewust van deze pijnlijke realiteit.
Om de melkproductie constant op peil te houden, worden koeien keer op keer kunstmatig geïnsemineerd. Vrouwelijke kalfjes groeien op tot melkkoeien; de mannetjes worden apart gezet en later naar mesterijen gebracht. Ze worden geïsoleerd, missen moederlijke zorg en sociaal contact, leven in onaangepaste omstandigheden en krijgen ijzerarm melkpoeder (zodat hun vlees “rosé” blijft). Door deze aanpak hebben ze vaak een zwakke weerstand en groeien ze op in omstandigheden die ver afstaan van hun natuurlijke behoeften. Bijna 12% van de kalveren sterft nog voor ze de slachtleeftijd bereiken. Ter vergelijking: bij andere landbouwdieren ligt het sterftecijfer tussen 3 en 5%.
55% van de Belgen wil minder dierlijke melk drinken
Uit een opiniepeiling van Dedicated in opdracht van GAIA blijkt dat meer dan de helft van de Belgen bereid is om minder dierlijke melk te drinken zodra ze de realiteit achter de industrie kennen. Bij jongeren (18 tot 34 jaar) ligt dat cijfer zelfs nog hoger: 63% zegt open te staan voor verandering, tegenover 55% gemiddeld.
Daarnaast drinkt 4 op de 10 Belgen minstens één keer per week een plantaardig alternatief en kiest 1 op de 10 nooit voor dierlijke melk. Die trend past in een bredere beweging: tussen 2016 en 2024 daalde de consumptie van koemelk in België met bijna 12,5 miljoen liter, goed voor een daling van 3%. Hoewel het aantal potentiële consumenten net is gestegen.
“Bijna 7 op de 10 Belgen vinden dat melkproducenten eerlijker moeten communiceren over hoe melk echt wordt geproduceerd, in plaats van idyllische beelden van koeien in groene weides te tonen. Met onze zomertour ‘Niet jouw moeder, niet jouw melk’ spelen we daarop in en tonen we de echte kant van het verhaal,” zegt Ann De Greef, directeur van GAIA.
Een reusachtig melkkarton als aanklacht
Vanmorgen dook op het Muntplein in Brussel een reusachtig melkkarton op: het startschot van GAIA’s zomertour. Voorbijgangers worden uitgenodigd om hun hoofd in het karton te steken en van binnenuit confronterende beelden te ontdekken die de realiteit van de zuivelindustrie onthullen. Bezoekers kunnen zich daarnaast laten fotograferen “in de huid van een kalfje”. De foto met daarop de slogan “Er is niets natuurlijk aan koemelk drinken. Tenzij je moeder een koe is.” kan ter plekke worden afgedrukt en eenvoudig gedeeld op sociale media. Als afsluiter krijgt elke deelnemer een proevertje van plantaardige melk.
Vanaf morgen trekt GAIA verder naar 11 andere grote steden in België, tot en met 6 augustus.
Kalender van de zomertour
Officiële start in Brussel :
Maandag 22 juli, Muntplein, van 10u tot 18u
📆 Volgende haltes:
Woensdag 23/7: Antwerpen, Meir & Wapper
Donderdag 24/7: Leuven, Grote Markt
Vrijdag 25/7: Hasselt, Molenpoortplein
Dinsdag 29/7: Charleroi, Place Verte
Woensdag 30/7: Namen, Place de l’Ange
Donderdag 31/7: Aarlen, Place Léopold (markt)
Vrijdag 1/8: Luik, Place de la Cathédrale
Zaterdag 2/8: Eupen, Platz am Clown (Bergstraße)
Maandag 4/8: Blankenberge, Zeedijk Lippens & Debruyne-monument
Dinsdag 5/8: Gent, Braunplein
Woensdag 6/8: Waver, Place A. Bosch
Te downloaden :
(De gegevens per provincie zijn op aanvraag beschikbaar)
- Beelden van onze campagne
