Gucci stopt met bont

Gucci stopt met bont

Woensdag 11 oktober 2017 — Na intensief overleg met GAIA en de Fur Free Alliance, die door GAIA vertegenwoordigd wordt in België, heeft modegigant Gucci beslist te stoppen met het gebruik van bont vanaf de zomercollectie 2018. Gucci’s hoofddirecteur Marco Bizzarri heeft dit aangekondigd tijdens een live uitzending van Gucci 2017. GAIA-directeur Ann De Greef: “Na Hugo Boss en Armani ziet ook het luxe merk Gucci voortaan af van bont. Gucci toont hiermee in te zien dat bont niet meer van deze tijd is.”

Gucci’s beslissing om bontvrij te gaan is het gevolg van een constructieve dialoog met de Fur Free Alliance, een overkoepelende organisatie van 40 dierenorganisaties die strijden tegen het kweken van pelsdieren voor bont. Deze organisatie beheert een speciaal programma van bontvrije retailers en merken genaamd Fur Free Retailer Program. In België zijn de bedrijven te vinden op http://www.gaia.be/nl/handelaars-zonder-bont-programma.

Gucci besluit nu te stoppen met bont van nerts, coyote, wasbeerhond, vos, konijn en karakul (ook wel bekend als Swakara of Perzisch lam) en alle andere soorten die speciaal gefokt of gevangen worden voor de bontindustrie. Gucci stapt hiermee in de voetsporen van Armani, Hugo Boss, Yoox Net-a-Porter, Stella McCartney en vele anderen die ook het internationale programma Fur Free Retailer ondersteunen.

Ann De Greef: “Ethiek en duurzaamheid spelen inmiddels een cruciale rol in de modewereld. Het moge duidelijk zijn dat het villen van een wild dier, het vlees weggooien, en het vervolgens gebruiken als decoratief randje aan de kraag van een jas of tas totaal niet duurzaam is noch ethisch te verantwoorden. De grote modemerken hebben eindelijk het licht gezien!”

Gucci’s hoofddirecteur Marco Bizzarri: “Sociaal verantwoord ondernemen is één van onze kernwaarden, en wij blijven ons inzetten voor het milieu en de dieren. Met hulp van de leden van FFA , is Gucci heel enthousiast om de volgende stap te zetten en wij hopen dat dit inspirerend zal werken voor meer innovatie en bewustzijn met blijvende verbeteringen in de luxe mode industrie.”

– Einde bericht –