Het gigantische melkkarton duikt op in Brussel om de wreedheid van de zuivelindustrie aan te klagen

3 op de 10 Brusselaars weten niet dat een koe eerst een kalfje moet krijgen voor ze melk kan geven

Brussel, 22 juli 2025 — In Brussel, op het Muntplein, start GAIA vandaag haar zomertour door België. Een reusachtig melkkarton van vijf meter lang trekt meteen de aandacht. Het licht de sluier op over de melkproductie en confronteert Brusselaars met de tragische impact op kalfjes en hun moeders.

De echte prijs van melk

In België worden elk jaar meer dan 350.000 kalveren geslacht. Ze worden meteen na de geboorte bij hun moeder weggehaald, zodat de melk die eigenlijk voor hen bedoeld is, naar menselijke consumptie kan gaan. Hoewel dit de standaardpraktijk is op Belgische melkveebedrijven, is de helft van de consumenten zich nog steeds niet bewust van deze pijnlijke realiteit.

Om de melkproductie constant op peil te houden, worden koeien keer op keer kunstmatig geïnsemineerd. Vrouwelijke kalfjes groeien op tot melkkoeien; de mannetjes worden apart gezet en later naar mesterijen gebracht. Ze worden geïsoleerd, missen moederlijke zorg en sociaal contact, leven in onaangepaste omstandigheden en krijgen ijzerarm melkpoeder (zodat hun vlees “rosé” blijft). Door deze aanpak hebben ze vaak een zwakke weerstand en groeien ze op in omstandigheden die ver afstaan van hun natuurlijke behoeften. Bijna 12% van de kalveren sterft nog voor ze de slachtleeftijd bereiken. Ter vergelijking: bij andere landbouwdieren ligt het sterftecijfer tussen 3 en 5%.

8 op de 10 Brusselaars willen dat de zuivelindustrie kalfjes spaart

Uit een opiniepeiling van Dedicated in opdracht van GAIA blijkt: 8 op de 10 Brusselaars vinden dat de zuivelindustrie haar praktijken moet aanpassen om kalfjes beter te beschermen. Na het ontdekken van de realiteit achter melkproductie, zegt 58 % bereid te zijn minder dierlijke melk te drinken.

De omslag is al ingezet: bijna 6 op de 10 Brusselaars kiezen wekelijks voor plantaardige alternatieven, en 1 op de 10 drinkt zelfs helemaal geen dierlijke melk meer. Brussel loopt daarmee 16 % voor op het nationale gemiddelde.

Ook op nationaal vlak beweegt er iets: tussen 2016 en 2024 daalde de Belgische melkconsumptie met bijna 12,5 miljoen liter, ondanks een groeiende bevolking.

“Brusselaars willen eerlijke informatie over melk. Meer dan 7 op de 10 vinden dat boeren hun communicatie moeten aanpassen en geen geromantiseerd beeld meer mogen tonen van koeien in groene weiden. Met onze zomertour ‘Niet jouw moeder, niet jouw melk’ spelen we in op die verwachting en tonen we de verborgen kant van de zuivelindustrie.” zegt Ann De Greef, directeur bij GAIA.

Een gigantisch melkkarton als aanklacht

Vanochtend dook het gigantische melkkarton van GAIA op in Brussel. Voorbijgangers worden uitgenodigd om hun hoofd in het karton te steken en van binnenuit confronterende beelden te ontdekken die de realiteit van de zuivelindustrie onthullen. Bezoekers kunnen zich daarnaast laten fotograferen “in de huid van een kalfje”. De foto met daarop de slogan “Er is niets natuurlijk aan koemelk drinken. Tenzij je moeder een koe is.” kan ter plekke worden afgedrukt en eenvoudig gedeeld op sociale media. Als afsluiter krijgt elke deelnemer een proevertje van plantaardige melk.

Ontdek de volgende haltes van het gigantische melkkarton:

Woensdag 23/7: Antwerpen, Meir & Wapper
Donderdag 24/7: Leuven, Grote Markt
Vrijdag 25/7: Hasselt, Molenpoortplein
Dinsdag 29/7: Charleroi, Place Verte
Woensdag 30/7: Namen, Place de l’Ange
Donderdag 31/7: Aarlen, Place Léopold (markt)
Vrijdag 1/8: Luik, Place de la Cathédrale
Zaterdag 2/8: Eupen, Platz am Clown (Bergstraße)
Maandag 4/8: Blankenberge, Zeedijk Lippens & Debruyne-monument
Dinsdag 5/8: Gent, Braunplein
Woensdag 6/8: Waver, Place A. Bosch

 

Te downloaden :

 

 

  • Beelden van onze campagne

 

Share

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over GAIA

GAIA, of Global Action in the Interest of Animals, verenigt verdedigers voor dierenwelzijn en ijvert voor dierenrechten in België. GAIA werd in 1992 opgericht en heeft meer dan 80.000 leden en aanhangers. GAIA stelt de wreedheid en het dierenmisbruik aan de kaak door onderzoek en actieve, vreedzame campagnes.

 

Neem contact op met

Hopstraat 43 - Rue du Houblon 43 1000 Brussels

02 245 29 50

press@gaia.be

www.gaia.be