Ministers dierenwelzijn ondersteunen campagne GAIA tegen verre veetransporten

Ministers dierenwelzijn ondersteunen campagne GAIA tegen verre veetransporten

“De Europese Commissie moet nu handelen en de huidige regelgeving aanpassen”

Maandag 25 juli 2016 — Brussel, 25 juli 2016  – België heeft de voorzitter van de Europese Commissie officieel gevraagd om verordening (1/2005) met betrekking tot de bescherming van dieren tijdens het transport te wijzigen. België heeft zijn steun toegezegd aan een verzoek dat oorspronkelijk werd ingediend door Duitsland, Nederland en Denemarken – en dat ondertussen ook onderschreven werd door Oostenrijk en Zweden – met de specifieke vraag om transporten van levende dieren te beperken tot een maximale reistijd van 8 uur, een striktere en explicietere regelgeving te voorzien om de kwaliteit van het transport te waarborgen, en het opleidingsniveau van chauffeurs te garanderen. GAIA lanceert een petitie om de Europese Commissie te vragen snel de nodige maatregelen te treffen en de desbetreffende verordening te wijzigen.

GAIA is tevreden met deze belangrijke stap voorwaarts voor meer dierenwelzijn, het resultaat van zijn campagne ‘Stop the Trucks’ die de dierenrechtenorganisatie samen met ‘Eurogroup for Animals’ voerde, maar nuanceert wel. “Het is nu aan Vytenis Andriukaitis, eurocommissaris voor Gezondheid en Voedselveiligheid, om de nodige stappen in die richting te zetten,” aldus Ann De Greef, directeur van GAIA. “Wij gaan door met actie voeren en vragen de mensen om onze petitie massaal te tekenen en te delen, zolang de wijziging van deze verordening nog geen realiteit is.”

Voor GAIA en zijn Europese koepelorganisatie ‘Eurogroup for Animals’ volstaan enkel een volledige herziening en aanpassing van de huidige normen om de problemen tijdens het transport, de omstandigheden en de controles van veetransporten op te lossen.

Tijdens verre veetransporten worden jaarlijks meer dan één miljard dieren in en buiten Europa blootgesteld aan uitputting en uitdroging, ze geraken verwond of ze sterven. Deze transporten houden ook een risico in voor de volksgezondheid door de verspreiding van ziekten. Alhoewel de publieke opinie sterk gekant is tegen verre veetransporten, maken statistieken pijnlijk duidelijk dat deze sinds de introductie van de Europese transportverordening voor veevervoer in 2007 alleen maar toegenomen zijn.

België is hoofdzakelijk een transitland voor het vervoer van levende dieren, maar voert zelf ook levende dieren in en uit.  In 2015 betrof het vervoer van levende dieren vanuit België binnen en buiten Europa 1742,8 en 2447 ton respectievelijk. Hieraan dienen de 1225,3 ton geïmporteerde, levende dieren van binnen de EU en de 243,9 ton geïmporteerde, levende dieren van buiten de EU nog toegevoegd te worden.

----- Einde persbericht -----

Published with Prezly