Nestlé-groep bant kooieieren

Nestlé-groep bant kooieieren

GAIA: “Legbatterijen weldra verleden tijd?”

Donderdag 2 november 2017 — Brussel, 2 november 2017De Nestlé-groep (KitKat, Chocapic, Lion, Crunch,…) heeft vandaag bekend gemaakt dat ze tegen einde 2020 zullen stoppen met de verwerking van kooieieren in hun producten die in de Europese Unie en de Verenigde Staten verkocht worden. De Zwitserse voedingsmiddelengigant heeft ook de intentie om tegen 2025 wereldwijd kooieivrij te zijn. Dit engagement voor meer dierenwelzijn komt er na nauw overleg met de Open Wing Alliance, een internationale organisatie van dierenrechtenorganisaties waar ook GAIA deel van uitmaakt, met als doel de legkip uit de kooi te bevrijden. Ann De Greef, directeur van GAIA, reageert verheugd op dit nieuws: “Deze beslissing van het grootste voedingsmiddelenconcern wereldwijd, bevrijdt miljoenen legkippen uit de kooi en toont aan dat legbatterijen weldra tot het verleden zullen behoren. We zijn ervan overtuigd dat andere voedingswarenproducenten en -verdelers, die nog geen duidelijk standpunt hebben ingenomen, nu snel zullen volgen.”

Het is een feit dat almaar meer wereldleiders in de voedingsmiddelenindustrie, -distributie en catering overschakelen op kipvriendelijkere eieren in hun verse en verwerkte producten.  Zo namen onlangs Accor Hotels, Intercontinental Hotels, General Mills, Mondelez, Kellogg’s, Unilever, Compass Group, Elior Group, Sodexo en Makro/Metro een gelijkaardige beslissing om binnen afzienbare tijd op Europees of wereldvlak af te zien van het gebruik van kooieieren in hun voedingsmiddelen en gerechten.   

Met het oog op het welzijn van legkippen en de verwachtingen van de consument hebben in België tal van restaurantgroepen, supermarkten en voedingsmerken, zoals McDonald's, Pizza Hut, Lu, Vandemoortele, Devos Lemmens, Colruyt en Lidl (producten van het huismerk) de stap al gezet. Meer nog, ze lopen zelfs vooruit op de huidige wetgeving. GAIA heeft een lijst gepubliceerd van de merken in België die hebben beloofd om geen kooieieren meer te gebruiken in hun producten. In onze lijst is het roomijsmerk Mövenpick, het enige merk van de Nestlé-groep dat reeds kooiei-vrij is. GAIA’s 'Boycot-cot'-campagne zorgde er ook voor dat alle supermarktketens in België verse kooieieren sinds 2010 uit hun rekken hebben gehaald. Momenteel is Carrefour in het vizier van GAIA’s boycot-cot campagne.

--- Einde persbericht ----

Lijst van geëngageerde merken: http://www.gaia.be/nl/nieuws/eet-kipvriendelijker-vermijd-kooieieren

Voetnoot: Sinds 1 januari 2012 zijn de traditionele kooien verboden in de Europese Unie ten voordele van verrijkte kooien. Maar die verrijking stelt niet veel voor. Elke kip heeft amper 750 cm2 ter beschikking, of iets meer dan een A4-blad. Voordien had elke kip iets minder dan een A4-blad ter beschikking. De rudimentaire voorzieningen – een (ontoereikend) nest, een draadgazen ondergrond, een (te lage) zitstok en een beetje scharrelmateriaal – voldoen nog steeds niet aan de basisnoden van de legkippen.