Proper huis? Spaar de proefmuis!

Proper huis? Spaar de proefmuis!

GAIA lanceert campagne tegen dierproeven voor huishoudelijke producten in EU

Woensdag 11 maart 2015 — Brussel, 11 maart 2015 GAIA roept samen met de collega’s van de ECEAE (European Coalition to End Animal Experiments) beleidsmakers in heel Europa op om dierproeven voor huishoudelijke producten te verbieden. De organisatie koos 11 maart om zijn campagne te lanceren, want vandaag is het de tweede verjaardag van het EU-verbod op dierproeven voor cosmetica.

De ECEAE houdt vandaag zijn tweejaarlijkse bijeenkomst in Londen. De organisatie, een alliantie van 19 vooraanstaande dierenorganisaties uit de hele Europese Unie, hield er ook een opgemerkte actie met zwabbers en stoffers – bedoeld om alle wreedheid weg te vegen die gepaard gaat met nutteloze dierproeven. Dit alles onder het motto: Een proper huis? Spaar de proefmuis!

GAIA-directeur Ann De Greef is ter plaatse als vertegenwoordigster van de Belgische dierenorganisatie. “Europa moet het goede voorbeeld geven aan de rest van de wereld door te kiezen voor diervriendelijke schoonmaakproducten”, vindt ze. “Het kan toch niet dat er nog steeds konijnen, hamsters, ratten en muizen geïnjecteerd, vergast, gedwangvoederd en gedood worden – enkel en alleen om luchtverfrissers, afwasmiddelen en vaatwastabletten te testen?”

Schoonheid zonder wreedheid

De ECEAE is met deze campagne niet aan zijn proefstuk toe. In maart 2013 werd al een belangrijke veldslag gewonnen. Toen riep de Europese Unie een verbod uit op de import en de verkoop van cosmetica die op dieren werden getest. Maar dat verbod kwam er niet zonder slag of stoot: dierenrechtenorganisaties, waaronder ook GAIA, hebben 20 jaar moeten strijden om de EU over de streep te trekken.

Ann De Greef: “Ook dit keer zijn we niet van plan om het snel op te geven. Zolang er geen Europees verbod komt op dierproeven voor huishoudelijke producten, blijven we actie voeren.” Sommige merken van schoonmaakartikelen, zoals Ecover, engageren zich nu al om geen gebruik te maken van dierproeven. Consumenten kunnen ze herkennen aan het logo van een konijn.

Dierenrechtenorganisaties uit heel Europa voerden vandaag actie met zwabbers en stoffers in Londen

Published with Prezly