Quick bant kooieieren
GAIA: tienduizenden legkippen krijgen beter leven
Brussel, 14 april 2017 - Restaurantgroep Burger Brands Belgium – eigenaar van de fastfoodketen Quick en het merk Burger King in België – heeft na overleg met GAIA besloten vanaf 1 september 2018 geen kooieieren meer te gebruiken. Michel Vandenbosch reageert tevreden met dit nieuwe resultaat van GAIA’s boycot-cot-campagne: “Onze mailacties en acties op het terrein tegen het houden van legkippen in kooien hebben nieuwe vruchten afgeworpen. Tienduizenduizenden legkippen krijgen een beter leven dankzij de beslissing van Quick en de inspanningen van onze leden en sympathisanten.” Hij benadrukt: “Zes jaar heeft onze Quick-campagne aangesleept. Onophoudelijk drongen we er bij de keten op aan om zijn aankoopbeleid voor eieren te herzien”. Uiteindelijk met resultaat. Voldoende reden voor de dierenrechtenorganisatie om Quick vandaag te prijzen. Kevin Derycke, CEO van Burger Brands België bevestigt de beslissing: “Quick heeft de strijd voor het respect voor dierenwelzijn altijd ondersteund. Nu Quick opnieuw in Belgische handen is, zijn we verheugd om makkelijker sterke engagementen te kunnen nemen, zoals in dit geval, het schrappen van kooieieren. Op die manier wordt ons bedrijf nog duurzamer.”
Eerder besloot Quick om vanaf mei 2016 geen kooieieren meer te gebruiken in zijn mayonaise en andere apart verkochte sauzen. Mooi, maar Quick bleef wel nog eieren gebruiken in zijn salades, desserten en hamburgersauzen. Michel Vandenbosch: “Wij slagen er in om steeds meer restaurantketens en bedrijven te overtuigen om in hun producten geen eieren meer te gebruiken van kippen die in 'verrijkte' kooien gehouden worden. Dankzij deze beslissing van Burger Brands (Quick en Burger King) ontsnappen elk jaar duizenden legkippen extra aan een ellendig leven in een kooi, zonder daglicht.”
Wetgeving schiet nog altijd tekort
Maar de strijd voor het welzijn van legkippen is verre van gestreden. Sinds 1 januari 2012 zijn de zogenaamde conventionele kooien weliswaar verboden in de EU maar blijven 'verrijkte' kooien toegelaten. Helaas bieden die maar weinig beterschap. De beschikbare oppervlakte per kip bedraagt 750 cm2, dus nauwelijks meer dan een A4'tje (tegenover 2/3 van een A4'tje voordien). Bovendien beantwoorden de rudimentaire voorzieningen in deze kooien (een zitstok, een leghoek) nog lang niet aan de natuurlijke gedragsbehoeften van kippen. Daarom dringt GAIA er bij consumenten, supermarkten en voedingsmerken op aan dat ze de legkippenhouders aanmoedigen om te investeren in houderijsystemen zonder kooien. Dat kunnen ze doen door alleen eieren te kopen van alternatieve pluimveehouderijen (vrije uitloop of scharrel).
Geëngageerde merken in België
Met het oog op het welzijn van legkippen en de verwachtingen van de consument hebben tal van restaurantgroepen, supermarkten en voedingsmerken, zoals McDonald's, Pizza Hut, Lu, Vandemoortele, Devos Lemmens, Colruyt en Lidl (producten van het huismerk) de stap al gezet. Meer nog, ze lopen zelfs vooruit op de huidige wetgeving. GAIA heeft een lijst gepubliceerd van de merken in België die hebben beloofd om geen kooieieren meer te gebruiken in hun producten. GAIA’s 'Boycot-cot'-campagne zorgde er ook voor dat alle supermarktketens in België verse kooieieren uit hun rekken hebben gehaald. Sinds GAIA in 2006 de boycot-cot startte, krijgen jaarlijks miljoenen legkippen een beter leven.
---Einde van het persbericht---